אפס זיהום

 


עיתון ה"גארדיאן" האנגלי כתב, ו"הארץ" הישראלי ציטט בדיקה שעשה InfluenceMap ובה נמצא כי בפייסבוק פורסמו 51 מודעות המכחישות את משבר האקלים וכוללות מידע כוזב, כמו למשל שדלק מזהם אינו מסוכן ועוד מיני תבלינים שכאלה.

ב"תרבות הווטסאפ" הפושה במקומותינו מקובל לעשות "העבר" לכל מיני סרטונים וטקסטים שמישהו ממכרנו העביר לנו. בתרבות הזו יש "סמוך על" כלומר שמי ששלח יודע מה שלח. מה שכמובן לא נכון כלל ועיקר. אז לא רק פייסבוק אשם. אנחנו עושים דברים דומים.


אלא שמשבר האקלים כה אקוטי עד שהדרשה השנתית של קרן המטבע הבינלאומית – בעבר גוף המפיץ את שקרי ה "כלכלה חופשית" – עוסקת בעניין. ותרומתי היא לתמצת לקורא הישראלי מאמר עם תכנית פעולה – לזיהום אפס ב 2050 - שכתב כריס גודול ופורסם ב"גארדיאן". הנה, על כן, 9 הנקודות של גודול עם מעט צבע ישראלי.

1.   חשמל. זו אנרגיה מעולה ולא מזהמת. להגדיל פי 20 את ייצור החשמל כאשר כל התוספת תגיע מרוח, גלים ובעיקר שמש. איפה נשים את כל קולטי השמש הנדרשים? חבר שלי חושב שהמקום המועדף הוא על ים המלח כפרוייקט משותף לירדן, ישראל ופלסטין. כך גם נקטין את ירידת המפלס. נוסיף גגות עם קולטים מעל כל כביש בין-עירוני – ועשינו את זה.

2.   בטריות. השמש, מתברר, לא מוכנה "לעבוד" בלילה. הגדלת היקף ייצור החשמל פי 20 מכוון לייצר עודפים בשעות היום. העודפים יזינו בטריות שיספקו חשמל בלילה. בבטריות מהסוג הקיים – ליתיום לסוגיו – המחיר ליחידת חשמל הוא כבר כשליש ממחיר חשמל המיוצר מגז טבעי. בטריות זולות בהרבה נמצאות קרוב למדף. החשמל לא רק יחליף בנזין וסולר. הוא יהיה זול בהרבה.

3.   מימן. הרבה מוצרים וכמעט כל התעשיה הכימית נזקקת למימן בתהליכי הייצור. תוספת האנרגיה והבטריות תשמש גם לייצור מימן וכך לא תזדקק התעשייה הכימית לגז טבעי או חומרים מזהמים אחרים. צרפת וגרמניה התחייבו להשקיע 16 מיליארד יורו בייצור מימן.

4.   איטום. מתבקשים מהלכים לשימוש יעיל יותר באנרגיה. גודול ממליץ על פרוייקט ענק של איטום בתים. לדעתו אובדן אנרגיה בבתים לא אטומים מצדיק דיו השקעה בהם.

5.   המכונית. השלב הוודאי שיקרה בתוך עשור עם הוזלת החשמל הוא הפסקת השימוש במכוניות עם מנוע שריפת דלק והמרתן במכונית חשמלית. גודול מציע איסור שימוש במכוניות בתוך השטח העירוני. אם רוב שטח הכביש שאינו מיועד לתחבורה ציבורית ייועד לרוכבי אופניים – גם נהיה בריאים יותר. אפשר גם לייעד חלק מהכביש לבניית מסועים עבור המתקשים בהליכה.

6.   בשר פרווה. ייצור אנרגיה בדלק הוא מקור הזיהום מספר אחת. במקום השני בסולם הזיהום נמצאת החקלאות. גידול בעלי חיים מביא לפליטת כמויות גדולות של מתאן מזהם, והמזון לגידולם מחייב שימוש בדשנים מזהמים. שיפודי העתיד יהיו מצמחים מחקי בשר שחלקם כבר נמצא בשוק.

7.   צמחיה. כאירופי גודול ממליץ על ייעור. בישראל ובמזרח התיכון זה מעט מוגזם. די אם נפסיק "לשווק קרקע" לבניה והיתרי בנייה יינתנו ללא "היטל השבחה" כדי להרים 5-10 קומות מעל כל קוטג' בין אם הוא בסביון, בעומר, בקיבוץ, במושב, או בראש העין. ומי שלא יבנה – יישלם ארנונה כאילו בנה. והחקלאים יקבלו סובסידיה לגדל צמחים. איזה? מה שבא להם. העיקר שיבצעו פוטוסינתזה.

8.   אוניות ומטוסים. לזה, נכון להיום, אין פתרון. הבטריות המוכרות לא מתאימות ביכולתן לספק את האנרגיה הדרושה. כמות הזיהום שכל אדם עושה בטיסה מניו יורק ללונדון וחזרה שווה לשימוש במכונית פרטית בשנה. אין פתרון מלבד להמעיט בטיסות.

9.    מס זיהום. מיסי מזיקים הם צו השעה באופן כללי. מסים להגבלת זיהום הם העיקריים שבהם. השיטה המתבקשת להמעיט בטיסות היא להטיל מס כבד על דלק סילוני.  יש להגדיל משמעותית את המס על גז טבעי ולבטל את כל ההסדרים המיוחדים במיסוי הסולר.

 

 גודול מסכם:" הרעיון הוא שהממשלה תכיר בכך שהכלכלה החופשית צריכה סיוע כאשר זה נוגע למשבר האקלים".

ביבי, גנץ, בנט, לפיד, עודה, דרעי וקנייבסקי: אתם שומעים?

שתפו: