מילון קורונה הקטן

 

מה מסתתר מאחורי המילים שהממשלה ודובריה מפיצים מאז תחילת המגיפה.

קפסולה: קפסולה היא קופסה/קבוצה סגורה. קפסולה של קפה או תרופה המאוחסנת בקפסולה מוכרים לכולנו. בחיים האנושיים אין דבר כזה. מורה ותלמידיו לעולם לא יהיו קפסולה. כי הן למורה והן לתלמידים יש חיים מחוץ לכיתה. יש אחים, משפחה, קולגות, קפסולות אחרות. לימוד בקפסולות – גם "מוקפדות" כדרישת משרד הבריאות - הוא קשקוש מההתחלה ועד לסגר הבא.

מקדם הדבקה. "נמשיך בסגר עד שמקדם ההדבקה יהיה 0.8" - כך חוזרים ואומרים רבותינו. כאילו שאם נגיע ליעד הזה – נגמרה המגיפה. ולא היא. מקדם ההדבקה אינו מספר בלתי תלוי במדיניות הצפיפות שמתירה הממשלה. מה שקובע את מקדם ההדבקה הוא הצפיפות של האוכלוסיה. לכן הצפיפות היא היעד שאליו צריכה לכוון המדיניות. ולא התוצאה של הצפיפות – המקדם המדובר.

יציאה מבוקרת. הביטוי הזה מניח שאפשר לחזור לחיים נורמליים ובלבד שנפעל בצורה מבוקרת. זה, כנראה, לא נכון (ראו להלן). אבל השימוש בצמד המילים מלמד ששרי הממשלה בדעה שאם נפתח את בתי הספר חודשיים אחרי פקיעת חוק מגבלת ההליכה לקילומטר, במקום שישה שבועות אחרי הקילומטר האומלל – ניצחנו. לכל היותר דחינו את ההתפשטות המחודשת של המגיפה בכמה שבועות. יציאה מבוקרת היא סוג של כסת"ח להראות כאילו שיש שליטה. אבל על אמת - אין.

בידוד. בידוד אנשים חולים או שבאו במגע עם חולים הוא רעיון נכון. בידוד ביתי הוא מופרך לחלוטין. בית היא קפסולה של נגיפים. פעם חשבו שמי שהגיע מסין ועבד בחנות צעצועים הוא האשם. היום אנחנו יודעים שהבית – בגלל שאינו קפסולה של בריאים – הוא מקור ההידבקות העיקרי. בידוד ביתי זה מתכון להתרבות הנגיפים.

חיסון. המושחתון "ידיעות אחרונות" דיווח השבוע בעמודו הראשון כי נמצאו שלושה מתנדבים לקבל חיסון ישראלי. איזה תענוג פטריוטי! עיתון שעורכו ה(לא) אחראי רקח מזימות עם החשוד העיקרי מתהדר בהמצאה הישראלית (שכנראה היא קנדית). דייויד סולסברי לשעבר מנהל מערך החיסונים בשרות הבריאות בבריטניה פירסם השבוע מאמר שמסביר את הבעיה עם החיסון. המתמטיקה קצת סבוכה ואנסה לפשט:

נניח שיש חיסון שהוכיח יעילותו ב – 100% (לסקרנים: אין דבר כזה). אבל רק 80% מתחסנים. למה? כי הם בדעה שיהווה מגן עליהם (גם אם יש מחסור בעדויות), ויש חסידי טבעונות שלא יכניסו בדל חיה – נגיף מוחלש, למשל – לגופם. יש תינוקות שאסור לחסנם כי הם עלולים למות מהחיסון. ויש מי שחוששים שהחיסון יגרום להם לחלות. 20% מהאוכלוסייה לא מחוסנים.  

מנהל התרופות האמריקאי ומקבילו באיחוד האירופי הודיעו לאחרונה כי יאשרו חיסון אם הוא יעיל ב – 50% בלבד. אם 80% מתחסנים באמצעות החיסון הזה המשמעות היא ש 60% מהאוכלוסייה לא מחוסנים.

"אז מה אתה כותב? שאבוד לנו?"

כן, אם הממשלות ימשיכו לחשוב שיש שיטה פשוטה שתביא אחרי זמן לנורמליות. כלומר למצב שהיה בטרם המגיפה. כפי שזה נראה עתה האשלייה הזו מסוכנת. חשוב שיהיה בידוד לא ביתי. טוב שיהיה חיסון אפילו ביעילות של 50%. אבל המתכון הכי חיוני זה שינוי דרמטי באורחות החיים באופן שהבריאות לא תיפגע והכלכלה תתפקד במלואה. דוגמא לכך נמצאת כאן.

ובזה ראוי להמשיך עד ששיעור התמותה מקורונה יהיה זהה לזה של קרובת המשפחה שלו – השפעת. מספר המתים ממנה הוא כ – 80 לשנה לעומת כ – 2300 שמתו השנה מקורונה.

 

 

 

שתפו: