חיים בסרט

 

ממשלת הוד מלכותה אלישבע השנייה הניחה השבוע על שולחן הפרלמנט בלונדון את הצעת התקציב לשנה הקרובה המתחילה בחודש אפריל. שלושה עניינים מרכזיים, כך מסכם ה"גארדיאן", עלו מההצעה.

א. שבשנה הקרובה לא יהיו שינויים והמדיניות הקיימת תישאר.

ב.שמהשנה שלאחריה יועלה מס חברות מ – 19% ל – 25% ויוקפאו הטבות המס כמו זיכויים וניכויים.

ג. שבמקביל תוגדל הטבת המס (הפחת) על השקעות.

עד כאן סיכום קצר של נאום ארוך.

והנה שני הדברים היותר חשובים שעולים מהתקציב הזה:

הבשורה הטובה היא תחזית ולפיה קוביד-19 וחבריו להדבקה לבית קורונה יושמדו.

הבשורה הרעה היא שגם אחרי שכל האנגלים יחוסנו עד סוף יוני השנה – משפחת קורונה נשארת איתנו לפחות עד נאום תקציב 2022-3.

ובקיצור: לממשלת בריטניה אין מושג מה יהיה. אבל היא שומרת על מראית עין כאילו הכל תחת שליטה.

החורים בגבינה

בדיוק כמו בברקזיט האומלל. בחודש דצמבר נחתם הסכם, הטעון אישור הפרלמנט האירופי, בין בריטניה לאיחוד האירופי המסדיר את היחסים בין השניים עם פרישת בריטניה מהאיחוד בסוף אותו חודש. כמו עם התקציב, מתברר עכשיו שבגבינת ההסכם יש יותר חורים מגבינה.

השבוע הודיעו ה"יוניוניסטים" בצפון אירלנד כי הם שוקלים לבטל את הסכמתם ל"הסכם יום השישי הטוב". היוניוניסטים הם האגף הימני של האוכלוסייה הפרוטסטנטית בצפון אירלנד. הם דגלו ודוגלים באיחוד אירלנד ובריטניה, כלומר בכך שצפון אירלנד הוא חלק בלתי נפרד מהממלכה המאוחדת, בדיוק כמו אנגליה, וויילס, וסקוטלנד. משהו דומה למפלגות של בנט וסמוטריץ' בישראל שדורשות סיפוח של הגדה המערבית לישראל. הסכם יום השישי הטוב הושג ב- 1988 ובו נקבע כי השלטון בצפון אירלנד יהיה פריטטי: בממשלה חצי קתולים וחצי פרוטסטנטים וכי לתושבי צפון אירלנד תישאר הזכות גם לבחור לפרלמנט שמושבו בלונדון. כלומר מין חצי תה וחצי קפה שכזה שעצר את מלחמת האזרחים האלימה שהתחוללה בחלק ההוא של העולם.

איפה המלפפון

הכל התנהל כשורה עד....הברקזיט. הפרישה מהאיחוד האירופי יצרה בעיה: הרפובליקה של אירלנד היא חברה באיחוד. ואילו צפון אירלנד היא לכאורה עצמאית תחת החוק הבריטי, ולכן, שוב לכאורה, חלק מבריטניה לצורכי כלכלה. אז מה קורה למלפפון שנע במשאית מהרפובליקה של דאבלין לפריטטה של בלפסט? ומה בדבר העגבניה שנעה מבלפסט לדאבלין?

האיחוד האירופי רצה לשים גבול פיסי. לזה התנגדו הן הממשלה של דאבלין (שם דוגלים באיחוד אירלנד) והן זו של בלפסט (הקתולים רוצים איחוד עם אירלנד והפרוטסטנטים רוצים שכל אירלנד תהיה תחת שלטון אנגלי). אז מה עושים?

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, אמר באותם ימים שיהיו מכשירים דיגיטליים-אלקטרוניים-סייברים שיפקחו על כל מלפפון וכל עגבניה. ואם יסתנן מלפפון אמריקני מהונדס גנטית מהמשאית שנעה מבלפסט לדאבלין – הוא ייתפס ולא ישוחרר.

הוא היה יכול לקבל את פרס נובל לפיסיקה על המצאת החיישנים האלה. לצערו כולם גיחכו והניחו לנושא.

חשד לעבירה

מתברר שיש ביקוש גדול לתרנגולות שנשטפו בכלור בצפון אירלנד.  מה שהעלה חשד שרוב התרנגולות מהסוג הזה עושות דרכן ללונדון ולפאריז שבה נאסר לייבא את התועבה האמריקנית הזו.

ג'ונסון הבין ש"עובדים על" הברקזיט שלו והורה לפקחיו לבדוק תוצרת היוצאת מבלפסט ללונדון שמא מצויה בקרביה נקניקיה אמריקנית סמויה. או אז התעוררו היוניוניסטים בקול צעקה: לא יבדקו סחורות שיוצאות מבלפסט ללונדון עד שלא ייבדקו סחורות היוצאות ממנצ'סטר ללונדון. זה חילול איחודה של בריטניה הגדולה וצפון אירלנד. (או כדברי אריק שרון: "דין נצרים כדין תל-אביב") מכאן איום היוניוניסטים בפרישה מההסכם, שמשמעו אולי חזרה לאלימות.

כנקמה הודיע האיחוד כי גופים פיננסים בריטים לא יוכלו לפעול באיחוד האירופי אלא אם יש להם "קשר" עם גוף אירופי. זו מכה קשה לאנגלים שמייצאים הרבה יותר שירותים פיננסים לאירופה מאשר תרנגולות.

טומנים הראש

נחזור לתקציב: האם להגדיל את תקציב הביטחון כדי לממן את המאבק היהודי בהתקוממות הפלסטינית לעת הסיפוח הנדרש על ידי שותפי נתניהו לקואליציה? סליחה, טעות בגיאוגרפיה: האם להגדיל את תקציב הביטחון כדי להתכונן למלחמת האזרחים הצפוייה בצפון אירלנד עם ביטול הסכם יום השישי הטוב? האם תרגילי הברקזיט יביאו לאי אישור הסכם הברקזיט ולמיתון כלכלי בבריטניה?

הכי פשוט, כמו עם משפחת קורונה, להתעלם מהמציאות.

 למה מי היא?

 

 

 

 

שתפו: