סוגר חשבון (פרק ג' – פמיניזם מתמטי)

 

עתה, כאשר הממשלה עומדת להכריז על מסיבת סיום הקורונה התפניתי לקרוא על מצבן של נשים בשנה האחרונה. כך מצאתי, באתר שדולת הנשים, מאמר שכותרתו "כולם נפגעים מקורונה, אך צריך לדאוג לאלה שנפגעות יותר". התשובה לשאלה מי נפגע יותר מצויה בגוף הכותרת, בה יש נפגעות יותר ואין נפגעים יותר. מכאן קצרה הדרך לדרישה מהממשלה לתת – לא חשוב כרגע מה נותנים – יותר לנשים. בלשון מקצת הפמיניסטיות מדובר בהעדפה מתקנת.

ד"ר יעל חסון מומחית לניתוח מגדרי של תקציבים ממרכז אדווה התראיינה לאתר "דבר". לדבריה בסגרים שהיו בשנה האחרונה שיעור הנשים שהפסיקו לעבוד גדול בערך פי חמישה משיעור הגברים. מכיוון שבתי הספר וגני הילדים נסגרו – יותר נשים מצאו עצמם ממוקדות בעבודות הבית (ללא שכר) בעוד שהגברים עשו כיף בעבודה (עם שכר). אחת הסיבות לחלוקה הקיצונית הזו היא שנשים, יותר מגברים, מועסקות בעבודות שבהן יש מפגש אישי. ובסגרים - אלה העבודות הראשונות שנסגרו. ובתמצית: "המשבר הוא ממוגדר".

אבל זה היה גם קודם: "יש פערים בין נשים לגברים, במסלולי תעסוקה, בתקציבים לספורט, במענקים ומלגות למדעניות. .. אבל לא בכל מקום מתקבלת מדיניות חדשה על בסיס הנתונים האלה. ".

פתרון מתמטי

הגישה, על כן, היא שבכל נקודה נבדוק מי מקבל יותר ומי מקבל פחות לפי מגדר. ואחרי הבדיקה נתקן – על מנת להגיע לשיוויון – בכך שניתן לנשים יותר ולגברים פחות. זה מה שאני מכנה פמיניזם מתמטי.

כך, למשל, מועלית תדיר הדרישה ליותר מנויים של נשים לתפקידים בכירים כדי להגיע לשיוויון עם גברים. בשיחה עם פמיניסטית מתמטית שאלתי מה קורה במכרז לתפקיד שבו שני מועמדים בעלי יכולות שוות. איך בוחרים? תשובתה: האישה צריכה להיבחר כדי לאזן את החשבון.

מעולם לא הועלתה הדרישה לשיוויון מהכיוון ההפוך. נניח שיש מצב שבענף מסויים יש שיעור גדול יותר נשים. האם יש מקום למכרז שבו תנאי הקבלה לעבודה הוא היות המועמד גבר? כדי לאזן את החשבון, כמובן.

האקדמיות מנצחות

נשמע אבסורדי, לא? חסון מצאה כי בהוראה 76% מהמועסקים הן נשים. בבריאות – 72%. ברווחה – 86%. האם בשם הפמיניזם המתמטי מעתה ועד השיוויון כל משרה שמתפנית תועבר לגברים? ואילו בצבא ובשב"כ, נניח, יהיה בדיוק להפך. אבל במוסד, כך מספרים, יש שיעור גבוה של מרגלות כי יש להן יותר שכל ותבונה – אז זה בסדר.

לנשים יש יותר שכל? הנה דבר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. 61% ממקבלי תואר ראשון באקדמיה הן נשים. 62% ממקבלי תואר שני אף הן נשים. רק דוקטורים הם שיוויוניים. האם, במסגרת הפטריארכיה המתמטית ייכנסו מעתה ללימודים אקדמאיים 60% זכרים ורק 40% נקבות? למען השיוויון המתמטי העתידי, כמובן.

אבסורד.

פנסיה נשית

החוק בישראל מעניק העדפה לנשים בתחום הפנסיה. בעוד גבר "פורש" (כרגיל מפוטר) בגיל 67, לאישה יש זכות לפרוש מגיל 62 ואילך (ולמעסיק אסור לפטר אותה עד גיל 67). האם פמיניזם מתמטי יצדיק מעמד שווה לגבר או אולי פגיעה בזכות האישה לצ'ופר על חשבון הגבר.

כן, צ'ופר. כל חצי שנה פנסיונרים מקבלים מכתב שבו מוסבר להם כי הפנסיה שלהם תקוצץ בגלל החוק (דלעיל) הלא-שיוויוני. זה קורה כבר כמה שנים ובינתיים הממשלה מסבסדת את האפלייה הזו – בבחינת העדפה מתקנת. ואין פוצה פה ומצפצפת שהסובסידיה הזו ניתנת לנשים קשות יום ולא לגברים שכל חייהם עבדו בשכר מינימום בניקוי רחובות.

אבסורד מוחלט.

אוניברסלי ולא מתמטי

ב - 1970 שיעור הנשים מבין מקבלי תואר ראשון היה 40%. ממקבלי תואר שני – 25% ומבין הדוקטורים – 15%. בלי העדפה מתקנת ובלי פמיניזם מתמטי – התמונה התהפכה. מאבק מתמשך ועיקש לשיוויון – ללא העדפות מגדריות – עשה את זה.

שתפו: