משחקי מונופול

 

בשנה האחרונה נדונו שתי בקשות למיזוג תאגידים המספקים שרות טלפון סלולרי.  מה ראוי שייעשה עם בקשות שכאלה? לחסידי התחרות התשובה ברורה: אסור לתת אישור כי התחרות היא בנפשנו הכלכלית.

אלא שזו, טוענים בצד שכנגד, הסתכלות חד צדדית. כתוצאה ממיזוג נקבל תאגידים חזקים יותר, רווחיים יותר. הרווחים הגדולים יעשירו את בעלי המניות מחד ואת קופת המדינה מאידך. מאחר וכמעט כולנו מחזיקי מניות באמצעות קרנות השתלמות, קופות פנסיה ושאר ירקות פיננסים – כדאי לנו להיות בעד מיזוג, כי ערך הרכוש שלנו יגדל.

איך מכריעים במחלוקת כזו?

זה מסוג הוויכוחים שיימשכו לנצח. שלושה חוקרים חברו לפרסם נייר עבודה (working paper) שבדק את העניין באופן מעשי.

איך לעשות קולונוסקופיה לתאגידים? מה שהם עשו היה לבדוק מה קרה לשווי של תאגידים – כפי שאלה נמדדים במחירי המניות – כאשר חוקי התחרות הוקשחו. כלומר כאשר נחקקו חוקים ותקנות המגבילים את היכולת של תאגידים לגבות מהלקוחות שלהם רווח מונופולי. סביר היה שאם היינו שואלים את הכלכלן המצוי מה לדעתו קרה בנסיבות שכאלה התשובה היתה ששווי התאגידים, משאי החקיקה המגבילה, היה יורד. וככל שההגבלות החוקיות היו נוקשות יותר – כך ערך התאגידים היה יורד יותר.

ההפתעה

החוקרים השתמשו במידע על תאגידים ב- 90 מדינות בשנים 1990-2010. הממצא הראשון הוא שחוקים מגבילי נתח שוק של תאגידים אכן מגבירים את התחרות ומקטינים את הריכוזיות. הממצא השני הוא שכתוצאה מהחקיקה המגבילה שווי התאגידים עלה, ולא ירד.

איך זה יכול להיות? התשובה של החוקרים היא שהחקיקה גורמת לצמצום ה"גניבות" ומכאן שרווח שהיה מועלם – מוקטן. התוצאה היא שהתאגידים נהיים רווחיים יותר ושווים עולה.

הציניקנים יאמרו, במידה מסויימת של צדק, שנחכה עוד שנה ונמצא את המחקר שיראה תוצאות הפוכות. ויש שיאמרו כי במדינה קטנה היכולת לייצר תחרות היא מוגבלת. תראו כמה בנקים יש בישראל – 15, בספירה האחרונה. כמה מחזיקים ביותר מ – 80% מהפיקדונות והאשראי? 3-4, תלוי איך סופרים.

אם כך נחזור לשאלה שבראשית המאמר: האם לאשר את המיזוגים בענף הטלפון? התשובה שלילית לחלוטין. אין כל נזק בסירוב לאישור כזה. גם אם ספק אחד יפשוט את הרגל אז כל לקוח יכול, בתוך דקה, לעבור לספק אחר.

לאשר מיזוג כזה אומר למעשה שכמעט כל הלקוחות של התאגיד הנמכר עוברים לתאגיד הקונה. בעוד שבהעדר אישור כזה – ואפילו בסכנה של פשיטת רגל – הם יתחלקו בין כל הספקים של השרות המוצע.

השיטה המנצחת

אלא שיש שיטה שהיא עוד יותר מוצלחת משיח ביורוקרטים על מיזוג כן או לא. היום מס חברות הוא בשיעור אחיד. אפשר לחשוב על כמה שיעורי מס. מי שמחזיק נתח שוק של עד 10%  ישלם מס חברות רגיל. מי שמחזיק בנתח שוק של 10-20% ישלם כפל מס. ומי שיותר מזה – פי 3. אם יהיו רק 3 חברות המספקות שרות סלולרי – ייגמר לממשלה התירוץ מדוע מורים, רופאים ואחיות הנפגשים תדיר בנשאי קורונה לא זכאים לתוספת שכר.

אבל הסירו דאגה מלבכם: ממשלת הלכאורה שינוי היא ממשלת הקפאת המצב הקיים. בדיוק מה שהסביר ראש הממשלה לנשיא ארה"ב כשנשאל על ה"בעייה" הפלסטינית. ההקפאה, לא מיותר לציין, אינה כוללת בנייה נוספת למתנחלים ברחבי הגדה המערבית, אבל כן כוללת את הכיבוש. בעניין הזה אין כפל מס, ויש כפל הטבות.

 

 

 

 

שתפו: