הפוליטיקה של החלב

 "המחסור באחד המוצרים הבסיסיים לכל אזרח, חלב, נמשך גם השבוע.....בהעדר חלב במחיר מפוקח, מי שידו משגת מרשה לעצמו לרכוש תחליף....במחיר גבוה, ומי שלא יכול לעמוד במחיר, פשוט מוותר. מקור הסיטואציה הוא החלטת שר  האוצר בצלאל סמוטריץ לדחות את העלאת מחיר מוצרי החלב המפוקחים....הפתרון קצר המועד של סמוטריץ' מתנקם בנו".

כך פרשן "הארץ" שמתאר בקצרה משהו כל כך מוכר עם כמעט כל טעות אפשרית בכ-50 מילה.

על המחסור בחלב לשתייה במחיר מפוקח אין מחלוקת שבעובדה. מכאן הסיפור מתעקם. הממשלה לא רק שמפקחת על מחיר החלב לשתייה. היא גם מפקחת על מחיר החלב הגולמי – זה שהרפתנים מספקים למחלבות. מדאגה למצבם הכלכלי של מגדלי הפרות החליטה הממשלה להיטיב עימם ולהעלות את מחיר החלב הגולמי. ובמקביל – שלא להעלות את מחיר החלב לשתייה לצרכן. התוצאה: להודיע כי מחיר של מוצר בפיקוח – קל מאוד. לדאוג שהמוצר המפוקח יהיה זמין – כמעט בלתי אפשרי. וכך המחלבות קנו חלב גולמי יותר יקר והשתמשו בו לייצר מוצרי חלב שמחירם אינו בפיקוח. תרגיל שלומדים לעשות בכיתה א' של כלכלה.

התרגיל הזה רלוונטי גם להצעת חוק לחייב את הבנקים בתשלום ריבית יותר גבוהה על יתרות זכות בחשבון עובר ושב. בינתיים הבנקים נלחמים בהצעה. השותף שלהם – נגיד בלה-בלה – בדעה שאסור לחוקק דבר תועבה שכזה. אבל מה יקרה אם יחוקקו?

מה שתנובה, טרה ושטראוס עושים עם החלב. הם יגבו תשלום בצורת עמלה או כל שיטה אחרת כדי שהרווח הכולל לא יקטן. זה יצליח? בדיוק כמו שזה הצליח אצל שלוש המחלבות הגדולות החולשות של שוק החלב לשתייה.

ובתמצית: אי אפשר לפקח על מחיר כאשר אין תחרות של ממש. ובקפיטליזם של תחרות חופשית – כמעט תמיד אין תחרות של ממש. התוצאה: פיקוח מחיר הוא עניין מטופש. מה שמתאים לממשלות השמאל-בלוף שהיו פעם ולממשלת הימין-שקר שיש לנו היום.


סלרי, למשל


מעניין שפרשן "הארץ" מתקומם על כך ש"מי שלא יכול לעמוד במחיר, פשוט מוותר". ומה דינו של מי שלא יכול לקנות סלרי? אהה, יאמר החכם בתזונה: חלב זה מוצר בסיסי. סלרי זה לא מוצר בסיסי.

ויש אפשרויות הגיוניות אחרות: שסלרי הוא מזון בסיסי כמו חלב. או ששניהם אינם בסיסיים.

חלב פרות הוא מזון בסיסי לעגלים. לא לבני אדם. אפילו חלב אם כבר אינו מזון בסיסי לתינוקות. בעובדה יש תעשייה פורחת של תחליפי חלב אם. אז אם לתינוקות זה לא מזון בסיסי, למבוגרים יותר בוודאי שלא. זה אולי מוצר חביב. יש החושבים שהוא טעים. מזון בסיסי? בוודאי שלא. לא רק שאינו בסיסי. תהליך ההפקה שלו – כמו תהליך ההפקה של כל מוצר שמקורו בבעלי חיים – בעייתי. אם היינו מוותרים על גידול חיות למאכל ובמקום זה מגדלים סלרי, אפשר היה לצמצם את זיהום האוויר והקרקע ולייצר מיץ סלרי בכמויות ענק במחיר זול בהרבה ממחיר חלב לשתיה עם או בלי פיקוח ולספק מזון צמחי בכמות ראוייה לכל אדם. בלי בעיות לקטוזיות.  תהיה רק בעיה אחת: ההכנסה של החקלאים שמגדלים פרות, כבשים, עזים, תרנגולות וחזירים תקטן כנראה. אבל זה מה שקרה לייצרני בלוקים של קרח שעיסקם חוסל עם המצאת המקרר החשמלי אך קם לתחייה מחודשת – נוסח ישוע היהודי – עם המצאת קוביות הקרח.


גיור חלב נוכרי


סמוטריץ' אכן עושה נזקים. אך אם לא יאפשר סובסידיות למגדלי בעלי חיים ולצרכניהם ויבטל משטר המכסות בחלב ובתרנגולות – יעשה טוב.  התכנית החדשה לביטול המכס על יבוא חלב למשך שלושה חודשים היא בדיחה. נכון, כמה מאות משגיחי כשרות יסתובבו במחלבות בעולם ויהפכו בהינף טלית חלב נוכרי לחלב כשר. ואם יקפידו, יבדקו אצל כל הרפתנים בעולם שאינם מערבבים חלב פרות בחלב סוסות וחזירות – תבוא ישועה חלבית ליהודים בישראל.

 הכותב אינו צמחוני או טבעוני ובביתו לא נכנס סלרי.



 

 

שתפו: