כדור בדולח בבור

 היכן נמצא ה"בור" הירושלמי שבו מתקבלות ההחלטות על המלחמה? סביר שאם אתן את התשובה לשאלה הזו הצנזורה תשחט אותי וקלגסי בן גביר יעשו ממני קציצות בנוסח חמאס עזה. אבל המיקום הוא לא באמת סוד רציני. זה חייב להיות קרוב לבניין ראש הממשלה. והבניין הכי קרוב אליו הוא בנק ישראל. ואכן בבנק המרכזי, שלכאורה מתעסק בפיננסים, פירסמו השבוע מתי תסתיים המלחמה בעזה. והם יודעים את זה כי הבור נמצא במרתפי הבנק; שם גם טמונים מיליארדי שקלים ודולרים לעת חירום.

אירוע הפירסום של הסוד הסודי הזה היה הנפקת תחזית כלכלית לשנים 2023-24.  על פניו פירסום תחזית כלכלית בעת מלחמה הוא עניין מופרך למדי. כי איך בנק מרכזי יודע מתי תסתיים המלחמה? יש גם לשער שאם הוא יודע מתי היא תסתיים  אולי הוא גם יודע איך היא תסתיים. האם יוקמו התנחלויות לביצור ביטחון ישראל? ואם לא – מי יהיה השליט בעזה לאחר סיום המלחמה? מי יחזיר שבויים לאחר חיסול החמאס?

אבל אלה עניינים שוליים לעניין שלשמו התכנסנו כאן היום: מועד סיום המלחמה והתחזית הכלכלית הנובעת ממנו.


שריקת הסיום 


מכיוון שהקוראים במתח שעלול לגרום לחרדה הנה התשובה: "ההשפעה הישירה של המלחמה על המשק תהיה בשיאה ברבעון הרביעי של 2023 ותימשך אל תוך 2024 בעצימות פוחתת." הנה אפשר להירגע כי המלחמה תסתיים לכל המאוחר בעוד שנה וחודש, וגם זה בעצימות פוחתת,. ויש לזה אפילו מחיר: בערך 60 מיליארד שקל שהם 3% מההכנסה הלאומית.

עד כאן הצחוקים.

לבנק ישראל אין מושג קלוש איך ומתי תסתיים המלחמה. אפילו כל רבני המודיעין לא שיערו שהחמאס הוא כזה יוצלח (וצה"ל לא ממש כזה) כפי שהתברר בֿ-7 לאוקטובר. שלא לדבר על חיזבאללה שבכמה מאות רקטות הביא לפינוי רבבות מתושבי הצפון ובינתיים הממשלה לא מורה לצבא לעשות סדר בלבנון הסוררת. ואם היא תתעשת ותחליט שדין חיזבאללה כדין חמאס – מה יהיה על התחזית?


ריבית או נייר


אפשר, עם זאת, להבין את הצורך של בנק ישראל להראות אקשן. נכון, הריבית שהוא פוסק מדי חודש מתעלמת מיתרות זכות בבנקים שעל פיקוחם מופקד בנק ישראל.  הריבית לא מתנהגת יפה אבל להנפיק נייר תחזית אפשר בקלי קלות.

מה הקשר שבין הנייר והמציאות? כאמור קשה להבין איך המציאות העתידית תתכופף לתחזית. אבל נניח שבבנק ישראל, נזכור שהוא קרוב לבור, יודעים דברים שהצבא אפילו לא יודע. כלומר מה שנכתב השבוע יהיה תקף בעוד שנה וחודש.


התועלת בתחזית


אז מה? מה בדיוק התועלת שיש בתחזית? כאשר ביום ראשון השבוע התפרסמה תחזית לפיה בעוד 24 שעות ירד גשם – הזהירים לקחו עימם מטריות. מה עושה משפחת ישראלי עם התחזית ולפיה בשנה הבאה הצריכה הפרטית תהיה 6.5 ולא 6.8 כפי שהתפרסם בתחזית שפורסמה באוקטובר? מה עושה יצואן עם התחזית ששער החליפין שקל/דולר ישתנה/לא ישתנה בחמש אגורות? ומה תעשה קופת גמל עם התחזית שהריבית בעוד שנה תהיה 4%?

שלא לדבר על הטמטום שבנק ישראל מנפיק תחזית לגבי הריבית שהוא בעצמו קובע. האם הוא ידבק בריבית הזו גם אם האינפלציה תהיה 8%?  

היו ימים שבנק ישראל ומשרד האוצר התקוטטו על התחזית. זה אמר שההכנסה הלאומית תעלה ב-3% וזה אמר 3.5%.  למה זה שימש במציאות? זה לא הזיז כנף בגופו של זבוב. קל וחומר במספר המובטלים בפועל.

יש לי הצעה לכל העוסקים בתחזיות: תעשו תחזית מה יקרה לכלכלה אם לא יהיו תחזיות. זה לפחות יהיה משעשע.

 


שתפו: