ישראל במקום הראשון

 

מרק טוויין, קופירייטר מעולה, כתב על "שקרים, שקרים מתועבים וסטטיסטיקה". הסופר האמריקאי כנראה לא עבד בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כאשר צרף את מדע הסטטיסטיקה שנלמד באוניברסיטה לשקר, שנלמד רק בחיים.

נזכרתי במרק טוויין כאשר קראתי בעיתון ש"יוקר המחיה בישראל הוא הגבוה ביותר  בֿ-OECD". ולא, אין לי כל כוונה להביע דעה על הסוגיה הקלושה הזו. אני כן מבקש להביע דעה על ידידתי הסטטיסטיקה.

לא מכבר פגשתי חבר ושאלתי אותו אם הוא מכיר מסעדה מקסיקנית בירושלים. האיש הגיב שהוא כבר "לא במעגל המסעדות". מה קרה? שאלתי. "אין לי כסף", השיב.

האיש משתכר כ- 18000 שקל נטו לחודש....

אתחיל בסטטיסטיקה ואחזור למסעדה המקסיקנית. הידיעה בעיתון מתבססת על נתוני OECD  לשנת 2022. בצדק מעריך הכותב כי שנה נוספת לא תשנה את התמונה הסטטיסטית הזו. וממילא, כמקובל בעיתון הנ"ל, הכל באשמת נתניהו וחבורתו. בגלל היוקר הישראלי יש כאן רק 2.2 מיליון תיירים לשנה – בערך רבע מתושבי המדינה. בהשוואה ליוון, קפריסין, פורטוגל ותורכיה אנחנו גמדים.


בברמודה כבר היית


אני לא אוהב את ה OECD כי יש בו רק 33 מדינות. אני אוהב את NUMBEO כי אצלו יש 140 מדינות. ומה שיפה באתר הסטטיסטי הזה שהוא מתיימר להיות מעודכן ונתוניו האחרונים הם לאמצע 2023. ומי לא במקום הראשון? ישראל, כמובן.

מי כן? נא להכיר את ברמודה. בהשוואה הבינלאומית היוקר שם הוא פי שניים מבישראל. ואיכשהו מספר התיירים שם יותר גדול ממספר התושבים.

הנה, על כן, שאלה בהשוואה סטטיסטית: האם מספר התיירים ביחס לאוכלוסיה רלוונטי ליוקר המחייה?

נחזור לNUMBEO  . ישראל במדד שלהם היא במקום ה – 18. לפי ה OECD – ישראל יקרה יותר משוויץ, ארה"ב, אוסטרליה. לפי NUMBEO ישראל זולה משלוש אלה, ובהרבה. ובתשובה לשאלה: כן, זה כולל גם שכר דירה.

אבל האירגון לשיתוף פעולה כלכלי הוא מוסד מכובד הרבה יותר מאיזה אתר בסרביה שלבטח לא למד סטטיסטיקה באוניברסיטה, יאמר המבין בדקויות סטטיסטיות. אולי כן, אולי לא ואולי אולי. אני מבין שסטטיסטיקה זה כמו כלכלה, כמו ספרות, כמו היסטוריה: תבחר איזה סיפור אתה אוהב יותר.


אני והממוצע


ועתה למסעדה המקסיקנית. בשנת 1955 נסיעה ברכב מרמת גן לשוק הכרמל בתל אביב נמשכה 15 דקות. היום -  מינימום שעה. מצבו של איזה נהג טוב יותר? זה מ – 1955 או זה מ – 2023? לעומת זאת מבחר המוצרים השנה עולה בהרבה על המבחר דאז. לפי הסטטיסטיקה מצבו של הצרכן 2023 טוב בהרבה מזה של 1955 בהסתייגות שבחשבון הכלכלי לא נלקח בחשבון מצבו הנפשי של הנוסע הנוכחי שמגיע לשוק הכרמל עצבני וכועס.

בהכללה: הסטטיסטיקה מדווחת בממוצעים.   הנה לנו בעל שכר נטו של 18000 לחודש שאין לו כסף למסעדות, מה שאולי נכון למחצית האוכלוסייה שהכנסתה נטו היא חצי מהסכום הזה. אבל שלושת העשירונים העליונים בסולם ההכנסות – חיים ב"מדינה אחרת" והמספר הממוצע מערבב מין בשאינו מינו.


השב"כ והסטטיסטיקה


השר לביטחון לאומי מעוניין שהשב"כ יופעל לספק מודיעין וסיכול לטיפול בפשיעה. צודק האיש. ואני יודע את זה מהאימרה על סטטיסטיקה:  "אם תענה את המספרים, הם יודו בכל".

הנה פתרון עבור ראש הממשלה הממונה על הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: השב"כ יענה את המספרים עד שיתרצו ויורידו את מיקום ישראל בסולם במדד היוקר ב - OECD  לרמתו היחסית ב - NUMBEO. ואם גם זה לא מצליח, שיענו את מי שמפרסם את המספרים האנטישמיים האלה.


 


 

 

 

 

 

שתפו: